ELEKTRONIKUS MÉDIATARTALMAK: VIDEO ÉS HANG

Szabó Sóki László

E könyv kutatási és oktatási célokra szabadon használható. Bármilyen formában való sokszorosítása a jogtulajdonos írásos engedélyéhez kötött.

Készült a TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0073 számú, „E-learning természettudományos tartalomfejlesztés az ELTE TTK-n” című projekt keretében. Konzorciumvezető: Eötvös Loránd Tudományegyetem, konzorciumi tagok: ELTE TTK Hallgatói Alapítvány, ITStudy Hungary Számítástechnikai Oktató- és Kutatóközpont Kft.


Tartalom

ELŐSZÓ
1. A HANGTECHNIKA ALAPJAI
Bevezető
Hangtani alapismeretek
A hang keletkezése, terjedése
A hangok fajtái, jellemzői
A hangok érzékelése
Néhány alapvető akusztikai fogalom
Hangtechnikai ismeretek
Analóg-digitális átalakítás, digitális hang jellemzői
A hanganyagok tárolása
A térhatású hang
Az audio CD
Hangtömörítések
Előzmények, következmények
Veszteségmentes hangtömörítések
Veszteséges hangtömörítések
A rádió hangja, műsorsugárzás, DAB
Terjesztési technológiák
DAB (Digital Audio Broadcasting)
A videofilm hangja
Ellenőrző kérdések
2. A HANGTECHNIKA ESZKÖZEI
A hangátviteli lánc
Bemeneti eszközök
Mikrofonok
Video és más szalagos lejátszók
Optikai lejátszók
Diktafon, telefon
Hangfelvétel kamerával
Hangfeldolgozó berendezések
Előerősítők
Hangkeverők
Erősítők
Házimozi erősítők
Hangtároló eszközök, hordozók
Szalagos tárolók
Optikai tárolók
Merevlemezes tárolók
Hang kimeneti eszközök
Hangszórók, hangdobozok
A fejhallgatók
Hangkártyák
Hangeszközök csatlakozói
Nagy felbontású/minőségi zenehallgatás a jelenben
Rádiók az interneten, podcasting
Ellenőrző kérdések
3. A RÁDIÓZÁS MŰFAJI JELLEGZETESSÉGEI ÉS ESZKÖZEI
A rádió helye a médiában
A rádiós műfajok kialakulása
A rádiós műfajok legfontosabb elemei
Emberi hang és beszéd
Zene
Hangeffektusok
A csend
Ellenőrző kérdések
4. RÁDIÓMŰSOROK KÉSZÍTÉSE
Műsortípusok
Műsorelemek készítése
Hangos újságírás
A rádiós munkamegosztás
Rádiós bázisműfajok készítése
Ellenőrző kérdések
5. A VIDEOTECHNIKA ALAPJAI
Bevezetés
A fény, érzékelése, színek
A fény
A fény érzékelése
Színek
A videojel, és más technikai képek specialitásai
Tárgyak színe, fényforrások színhőmérséklete
A tévétechnika alapjai
A mozgókép keletkezése
Elektronikus kép, televíziós kép
Video rendszertechnika
Videorögzítés alapjai, analóg korszak
Képjellemzők, színszabványok
Digitális video rendszerek
A kép digitalizálása, mintavételezés, analóg és digitális jelek (A/D átalakítás)
Állókép digitalizálása
Mozgókép digitalizálása
A kamera elvi működése
HD technika
Video tömörítése
A videotömörítés kezdetei, elvei
Néhány veszteséges tömörítés
Az MPEG csoport
Veszteségmentes, kvázi veszteségmentes tömörítések
HD video tömörítése
Digitális műsorszórás
3D képalkotás
Ellenőrző kérdések
6. A VIDEOTECHNIKA ESZKÖZEI
A video jelátviteli lánc
Műtermi eszközök
Kamerák típusai, jellemzői
Kamerák fajtái
Statívok, akkumulátorok
Világítástechnikai berendezések
Centrumban a képkeverő
Video tároló, archiváló egységek
Analóg és digitális kazetta
Merevlemez
Optikai tárolók
Nagykapacitású kártyák
Video csatlakozók
Analóg csatlakozók
Digitális videocsatlakozók
Nagyfrekvenciás csatlakozók
Legújabb nagysebességű csatlakozók
Képmegjelenítők
Fényképezőgépek
A PC szerkesztés műszaki feltételei
Internetes televíziózás
Mobil televíziózás, táblagépek, az ismeretterjesztés jövője
Ellenőrző kérdések
7. MOZGÓKÉPI FORMANYELV – ÉLET A KÉPEN KÍVÜL
Mi a kép?
A képiesített társadalom
Kép léttan - a kép ontológiai státusza
Mikor mozdult meg a kép?
A mozgókép, mint kommunikáció
A mozgókép készítés formai eszközei
Kompozíció
Plánok rendszere
Kameramozgások
Világítás, színdramaturgia
A mozgókép készítés tartalmi eszközei
Műfajok
Dramaturgia
Utómunka
Filmidő - az ismeretterjesztő film időkezelése
Ellenőrző kérdések
8. A FILMKÉSZÍTÉS MENETE
Forgatókönyv
Irodalmi forgatókönyv
Technikai forgatókönyv
Kell-e minden filmhez forgatókönyv?
Előkészítés
Finanszírozás
Stáb összeállítás, feladatkörök
Technikai előkészítés
Forgatás
Forgatási ütemterv
Felvételkészítés
Felvétel ellenőrzés
Utómunka
Muszterelés
Elővágás
Végső vágás
Film hangosítása
Master kópia
Forgalmazás
Ellenőrző kérdések
9. FELVÉTELKÉSZÍTÉS ÉS UTÓMUNKA
Felvételkészítés
A forgatás helyszíne
Egyszerű forgató szett
Többkamerás felvétel
Utómunka
Hardver és szoftver szükséglet
Alapbeállítások
A vágóprogramok munkafelületei
Ellenőrző kérdések
10. TELEVÍZIÓS MŰFAJOK
A műfaj, mint forma
A televízió, mint műfaj
A természettudomány kommunikáció műfaja
Ellenőrző kérdések
Bibliográfia