8.2. Mielőtt belépnénk

A kiállítás nem elszigetelt produkció, nem tud az lenni és nem is akar. Sok minden tartozik hozzá, ami befolyásolja, hogy hogyan érkezünk első termébe, és hogyan távozunk az utolsóból, majd hogyan beszélünk róla barátainknak, szomszédjainknak, munkatársainknak.

A képen két látogató van, akik eltörpülnek a múzeumépület előtt.

8.3. kép: A manchesteri Imperial War Museumnak már az épülete is felkészít a benti hatalmas hatásokra, amelyek között az esendő ember – mint a háborúban – elveszettnek érzi magát. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép egy múzeumépületen függő kreatív szövegű zászlót mutat.

8.4. kép: A londoni Science Museum zászlói a kíváncsiság felébresztésére készültek. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

Nem mindegy, hogyan szerzünk a kiállításról tudomást. Ha barátunk, jó kollégánk ajánlja, az jobb, mint hogyha újsághirdetésben vesszük észre. Ha mindenhol ki van plakátozva, ha „a vízcsapból is az folyik”, az általában jobb, mint hogyha véletlenül csíptünk el egy riportot a rádióban, amelyben erről beszéltek. A lényeg: az a jó, ami várakozást, kíváncsiságot ébreszt bennünk a kiállítással kapcsolatban. Máshogyan fog hatni a kiállítás, ha érdeklődéssel megyünk oda, mint hogyha visznek, ha csak a sznobériánk visz, vagy ha az eső elől menekültünk be. Itt most egy kis kitérőt kell tennünk, és Falk és Dierking (2000) ún. kontextuális tanulási elmélete mentén közelítjük meg a múzeumi élményt. Az ő, széles körben idézett elméletük (contextual learning) szerint a tanulás folyamatát, eredményét három tényező (három kontextus) alapvetően befolyásolja:

A képen felnőttek és gyerekek kézműves tevékenységet folytatnak.

8.5. kép: Példa a személyes körülmények jelentőségére. A múzeumok éjszakáján felnőttek is szívesen vesznek részt rejtvényjátékokban, ugyanez napvilágnál ritkábban fordul elő. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép múzeumi előtérben sokaságot mutat.

8.6. kép: Példa a társas körülményekre. Egészen más úgy megérkezni egy múzeumba, hogy ott a belépésre várakozó tömeg kavarog, mint egy üresen kongó fogadócsarnokba. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép vitrin előtt álló embereket mutat.

8.7. kép: Példa tárlatvezetéskor a vitrin előtt tolongó emberek hatására. Akik nem férnek közel, hajlamosak nem figyelni, mással foglalkozni, egymással beszélgetni. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép múzeumi kiállításban a tárlatvezető körül álló látogatókat mutat.

8.8. kép: Ritka pillanat: a tárlatvezetőnek (kék kardigánban) mindenki figyelmét sikerült megragadnia. Ehhez az kellett, hogy az emberek körben álljanak. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

Az első tényezőcsoport kialakulása alig van kapcsolatban egy most meglátogatott kiállítással, csak annyiban, hogy a kiállítást bemutató intézménynek milyen várakozásokat sikerült ébresztenie a látogatóban.

A második tényezőcsoportra már nagy hatása van a múzeumnak, bár nagyobb részt a látogatók alakítják, a látogatásra készülve. A harmadik pedig teljes mértékben a múzeumtól függ. Miután a három tényező egyidejűleg, és egymással összefüggésben hat a kiállítás látogatása során, helytelen, ha a kiállító nem vesz tudomást az első kettőről.

Az épület mérete, stílusa, egyes építészeti elemei, azon túl, hogy a pszichére hatnak, a látogató kulturális ismeretei révén orientálják őt, hogy milyen kiállításra készüljön. Ugyanezt teszik az épületen és az épületben elhelyezett információs anyagok, és bizonyos mértékig az az útvonal (és közben az a lélektani haladás, változás, folyamat) amelynek révén eljut a kiállítás bejáratáig. Minderről bővebben a 2. fejezet szólt.

A kép múzeumajtóra kiragasztott cédulákat mutat.

8.9. kép: Aki a kis emlékház bezárt ajtaján ezeket a cédulákat olvassa, nem professzionális, de valószínűleg barátságos fogadtatást vár. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép múzeumi eligazító táblákat mutat.

8.10. kép: Sokszintű kódrendszerrel megoldott, háromnyelvű eligazító tábla rendszer Szentendrén, a Skanzenben. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép egy múzeumi épület bemutatására szolgáló táblát mutat.

8.11. kép: A következetesen alkalmazott színek és formák megnyugtatóan vezetnek a célig. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)