8.3. Megérkezés a kiállításba

Vasáros (2010) hat alapvető, az érzékelésen alapuló tervezési szempontot nevez meg:

Ezek közül több is érzékelhetően befolyásolja az első benyomásunkat, ami akkor ér, amikor belépünk a kiállításba, első benyomásaink pedig a befogadás egészét befolyásolják. Vannak kiállítási kommunikációs elemek, amelyek azonnal feltűnnek (pl. a sötétség-világosság, a színek) és vannak, amelyeket a látogatók nem fogalmaznak meg magukban, észrevétlenül mégis hatnak rájuk (átláthatóság, vizuális egyensúly).

A kép múzeumi ajtó mögött nyíló térben álló paravánt mutat.

8.12. kép: Nem tudjuk, tényleg a Néprajzi Múzeum Tárgyas ragozás című kiállításának bejáratához érkeztünk-e, hiszen címtabló nincs, a paraván a 6-os sorszámot viseli. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép múzeum padlójára ragasztott figyelemfelkeltő feliratot mutat.

8.13. kép: Az előző képen látható kiállítás bejáratánál a padlóra ragasztott figyelmeztetés alapján (mely szerint ez nem egy szokványos kiállítás) belépünk a helyiségbe, nem keressük tovább a kiállítás elejét. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kiállítás-látogatás fontos eleme a mozgás. Gergely (1978) három markánsan különböző társas időtöltést hasonlít össze abból a szempontból, hogy milyen a résztvevő viszonya a mozgáshoz. A színházban a néző egy helyben ül, és a színpadon zajlik a mozgás. A kiállításban a tárgyak vannak egy helyben, és a látogató mozog közöttük. Végül a korzón a sétáló is mozog, és a többi korzózó is mozog körülötte.

Ez a fontos és frappáns háromszög csak addig érvényes, amíg valaki egyedül tartózkodik a kiállításban (vagy ha képes kizárni tudatából a többieket). Legtöbbször azonban többen vagyunk, és – különösen ha ismerősökkel mentünk oda – a korzózás elemei is gazdagítják a kiállítási élményt. A kiállítási mozgás fontos eredménye az a szelekció, amit segítségével a látogató – ösztönösen vagy tudatosan – elvégez: olyik tárgyhoz odamegy, másokhoz nem. Ez sokszor a maga szándéka szerint történik, máskor a tervezők rafinált munkájának is eredménye.

A kép múzeumi térbe bezsúfolódott látogatókat mutat.

8.14. kép: Ekkora tömegben már nem lehet szabadon mozogni a vitrinek és tárgyak között. A kép a Múzeumok éjszakáján készült, amikor a Magyar Természettudományi Múzeumban is több ezer látogató fordul meg egyetlen este. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)