8.4. Fények

Mayrand (in Lord és Lord, 411. old.) három tételben sorolja a fény szerepét:

A természetes fény használata természetes gondolat, vonzó is, mert szemünknek általában jólesik, ráadásul nem igényel külön energiát, de korántsem problémamentes. A természetes fény napsütés idején erős, és igen nagy az UV tartalma, ami a szerves anyagokból és egyes műanyagokból készült tárgyakra nézve ártalmas, számos festéket is fakít.[43] Nem mindegy, honnan érkezik természetes fény a kiállító terembe. A felülről érkező fény a szabad ég alatti érzetet kelt, egyenletesen világíthatja meg a termet, ha a mennyezet nagy felülete üveg. Ha azonban csak kis területre (általában a terem közepére) esik fény, akkor a falak árnyékban, sötétben vannak, aminek érzetét csak növeli a világos középponttal való kontraszt. Ugyanez érvényesülhet akkor is, ha oldalról, ablakokon keresztül jön be a fény. Szemünk nehezen alkalmazkodik az erős külső fény mellett a műtárgyak visszafogott megvilágításához. A természetes fénnyel való megvilágítás mellett gondoskodni kell mesterséges megvilágításról is, borult idő, rövid nappalok esetére. Beeső napfény esetén a hőmérséklet megfelelő értéken tartása külön feladat lehet, és feltétlenül érdemes UV szűrést alkalmazni. Frank János szenvedélyes mondatokban tesz hitet a természetes megvilágítás mellett, ami a 19. században és a 20. század elején volt természetes a muzeológiában.

A kép folyosószerű múzeumi bejáratot mutat.

8.15. kép: Példa lámpák nem szerencsés elhelyezésére. Az ablakok közötti falon van a kiállítás bevezető szövege, de a lámpák a szemközti (az ablakokon keresztül is fényt kapó) falat világítják meg. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A mesterséges megvilágításnak sokféle lehetősége van, alkalmazható egy egész teremre, vagy csak egy részére, vagy csak egy vitrinre, vagy csakis egy tárgyra. A fontos tárgyra eső fény kiemeli azt (mint a talapzat is), ez kétségtelen előny. Az egyenletes megvilágítást adó fénycső, bár olcsó, a fény mellett unalmat is sugároz. Sokféle lámpa fénye gazdag UV sugárban, mások forróak, tehát melegítik a tárgyakat, de ma már komoly előrelépések történtek a múzeumok igényeinek megfelelő világítási rendszerek kifejlesztésében.

A kép falra vetődő sejtelmes csontváz-árnyékot mutat.

8.16. kép: A zirci Bakony Múzeum nemrégen felfedezett mamutcsontvázait sejtelmes, izgalmas megvilágításban mutatják be. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A lámpáknak, rendszereknek sokfélesége miatt érdemes szakember segítségét igénybe venni, ha új világítási megoldásra van lehetőség. Az áramforrástól a lámpákig vezető kábel és a lámpák elrejtése, hogy látványuk ne uralja, ne rontsa a kiállítás látványát, nehéz feladat lehet, akkor is, ha a közönség nagy része nem figyel fel ezekre a mellékes elemekre. Ha már ott kell lennie a lámpáknak szem előtt, akkor megjelenésükben lehetnek akármilyenek, csak ne akarjanak vetélkedni látványban a tárgyakkal.

A kép jellegtelenül megvilágított múzeumi kiállítást mutat.

8.17. kép: A hatalmas teremben elhelyezett, sétálóutcákra tagolt kiállítás megvilágítását a műszaki korlátok miatt a plafonra irányított nagy erejű reflektorokkal oldották meg. Ettől minden tárgy és felirat azonos, szürkeséget, hangsúlytalanságot árasztó megvilágítást kapott. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép világos vitrinben kiállított mai munkaeszközöket mutat.

8.18. kép: A kiállítási terem sötét. A feketére festett falba mélyedő vitrin erős, egyenletes megvilágítása nagy hangsúlyt jelez, kiemelkedő műtárgyakat sejtet a Néprajzi Múzeum (M)ilyenek a finnek c. kiállításában. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép múzeumban felépített patikabelsőt mutat.

8.19. kép: A szekrények fölé és mögé rejtett erős mennyezetvilágítás is jelzi, hogy itt nem régi patikát, hanem annak kiállítását látjuk a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban. A hatás azonos, mint a 8.16. képen. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)



[43] A múzeumokban, különösen az állandó kiállításokon, egyre inkább védeni igyekeznek a műtárgyakat az erős fénytől, bármilyen forrásból származzon is. Ezért érzi úgy, és panaszolja sok látogató, hogy újabban a múzeumokban sötétek a tárlatok, a kiállítások.