8.5. Színek

Közismert, hogy a színek milyen nagymértékben hatnak ránk, nemcsak a hangulatunkat befolyásolják (vagy jelzik), hanem gondolkodásra, képzelődésre serkenthetnek. Nagyon sok tényező befolyásolhatja, hogy egy kiállításnak milyen a színvilága. Korek (1988, 197. oldal) szerint a színek bátrabb használata „a tengeren túlról hatolt Európába, ahol sokáig tartotta magát, sőt tartja ma is a múzeumi konzervativizmus. A kiállítások régi falszíne a tört fehér, az okkersárga, esetleg a szürke világos árnyalata volt, míg a vitrineknél a zsákszín, illetőleg a szürke váltakozott.” Ma már sokkal bátrabb színhasználattal is találkozunk a hazai kiállítási gyakorlatban. Művészeti kiállításokban, különösen a gyakran változó tartalmú galériákban, a fehér tört változatai uralkodnak. A fehér érvényesülni engedi a többi színt, egyenletesebb megvilágítást eredményez. De minden színnek lehet – legtöbbször tompított, szürkített, pasztellesített – változatával találkozni, és néha a fekete is megjelenik, drámai hatást keltve. Gyerekek előnyben részesítik az élénk színeket. A New Orleans-i Gyermekmúzeum például egy üres raktárépületben üzemel. Az élénk színvilágnak és az ötletes beépítésnek köszönhetően az épület eredeti jellege felismerhetetlen, izgalmas, játékos térré vált.

A kép egy boltíves folyosó kétféle színnel megvilágított részét mutatja.

8.20. kép: A firenzei Technikatörténeti Múzeumban a magas folyosó boltíves mennyezetét különböző színekkel megvilágítva kápráztatták a nézőt. (Fotók: Vásárhelyi Tamás)

A képek ugyanazt a dinoszaurusz csontvázat mutatják négyféle színnel megvilágítva.

8.21. kép: A brüsszeli Királyi Belga Természettudományi Intézet nem átall egy dinó-csontvázat folyamatosan váltakozó színű fénnyel megvilágítani, ezzel is fokozva a látványt. (Fotók: Vásárhelyi Tamás)

A kép múzeumi előtérben sokaságot mutat.

8.22. kép: Ugyanazt a hatalmas csarnokot látjuk, két különböző kiállítás során. A mindent betöltő narancssárga fény meleg hangulatot áraszt a londoni Tate Modern csarnokában. (Fotók: Vásárhelyi Tamás)