8.6. Bútorzat

A kiállítások bútorzatát installációnak hívják a szakmában. A klasszikus kiállításokban a tárgyak lehetnek a falon (akkor nincs installáció), és lehetnek paravánon, vagy paraván előtt, állhatnak talapzaton (szobrok esetében posztamensen), vagy a padlón, végül pedig elhelyezhetők a tárgyak vitrinekben, tárlókban is. A vitrineknek sok változata van, az előre gyártott, variálható gyári vitrinektől az egyedileg legyártott, a kornak megfelelő (minden korban értendő) vagy tudatosan más korszak stílusát követő vitrinekig. A mi korunknak megfelelnek a bonyolult, különleges installációk is: gerendavár a klasszicista épület termében, asztal vagy más alap a számítógépnek vagy más interaktív berendezésnek, és szék vagy más ülő, támaszkodó eszköz az itt lehorgonyzó látogatónak.

A kép múzeumi vitrint mutat.

8.23. kép: 19. századi keményfa vitrinnek a 21. században fenyőfából legyártott másolata. A kulccsal zárható alsó részben lévő fiókokban a gyűjtemény további példányait őrzik a gyöngyösi Mátra Múzeumban. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép üvegezett fémvázas polcokon nyugvó bababútorokat mutat.

8.24. kép: Látványraktár minimalista bútorzata a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban, Szentendrén. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép néprajzi kiállítás részletét mutatja.

8.25 kép: Hangsúlyos térelválasztó elemek szakítják ki a paraszti kultúra tárgyi emlékeit a néhai Kúria (Néprajzi Múzeum, Budapest) épületbelsőjéből. A tárgyak üveg mögött, eredeti környezetükből kiemelve, paravánon, illetve talapzaton vannak elhelyezve. A jobb oldali vitrin hátterének nagyméretű fotója idézi az eredeti helyet, használatot. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép zavaró megjelenésű vitrint mutat.

8.26. kép: A vitrin fémpántjai felszabdalják a tárgy látványát. Ez a tény, a vitrin környezetében lévő tárgyakkal (fogas, tűzoltó készülék, pad, amire a vitrinnek háttal ülünk le) együtt azt az érzést kelti, hogy a kiállított tárgyak (a fókák) egyáltalán nem fontosak, csak mellékesen vannak ott. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)