8.11. Informatika a kiállításban

Erről a témáról egy egész fejezet szól a Múzeumi tanulás c. könyvben (Múzeum és informatika, in: Vásárhelyi-Kárpáti, 2011), ebben a kötetben is, és ez nem csoda: a körülötte forrongó vita nem akar lecsillapodni. A közönség már valamennyire betelt az érintőképernyőn való információközléssel (azaz a kiállítási szöveg és grafika végtelen mennyiségűvé bővítésével, amit változatlanul állva, másra készülve kellene befogadnia), az eredeti, látványos, mozgalmas megoldásokat, illetve a tömör, vizuálisan is megkapó információnyújtást azonban jól fogadja. Ennek a kiállítási alkalmazásnak tehát ragyogó virágai és vadhajtásai egyaránt vannak, előbbiekre mutatunk néhány példát.

A kép vitrint mutat oldalról, benne aranykelyhek és egy lapos képernyő.

8.39. kép: Az aranytárgyak passzív látványát élénkíti a melléjük helyezett, nem hivalkodó képernyő a püspöki múzeumban Nyitrán. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A képek egy aranykehely melletti képernyőn váltakozó képeket mutatnak.

8.40. kép: Az előbbi képen szereplő vitrinben a képernyőn a mellette lévő kehely részleteit láthatjuk kinagyítva. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép nagyméretű ernyővel ellátott szerkezetet mutat.

8.41. kép: Három különböző felkészültségű és foglalkozású személy mondja el megfelelő gomb érintésére a véleményét az evolúció különböző kérdéseiről a koppenhágai Állattani Múzeum Darwin emlékére rendezett kiállításában. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép panelbe épített nagyméretű érintőképernyőt mutat.

8.42. kép: Igazi kihívás Vácrátóton a Nemzeti Botanikus Kert Karbon házában rendezett kiállításon: a saját szokásaink környezeti hatásáról tudhatunk meg valamit ennek a készüléknek és szoftvernek a segítségével. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)