8.13. Emberek (személyzet, látogatók, bábuk)

Láttuk, hogy a látogatásban a szociális, társas tényezőknek fontos szerepe van. A kiállító részéről a személyzet kiválasztása, betanítása (viselkedési szempontok, a kiállítás tartalmával kapcsolatos ismeretek), öltözete a kiállítás üzenetének átjutását segítheti, kellemes élménnyé teheti a látogatást – vagy éppen mindenen ronthat. A teremőr negatív figura, a látogatók hajlamosak elkerülni azt a tárgyat, amely mellett ül, vagy áll. A látogatókat segítő személyek (hostok, hostessek, animátorok) nagyon nagy segítséget jelenthetnek a kiállítás befogadásában. A többi látogató jelenlétét nehéz tervezni, de az is fontos tényező, erősen befolyásolja a befogadás módját. Végül ne feledkezzünk el az emberalakokról, a különféle bábukról, mert azoknak, ha nem is akkora a hatása, mint egy eleven embernek, de sok egyéb tárgynál jobban megragadják a figyelmet.

A kép egy csapzott hajú, kikopott szakállú bábút mutat.

8.44. kép: Egy szakma egyenruhájába bújtatott nagyon leromlott állapotú bábú többet árt, mint használ. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép nádkunyhó előtt ülő, lehajtott fejű öregembert mutat.

8.45. kép: Az öreg halászmester idilli képe mutatja a letűnt idők életformáját. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép az előző képen szereplő öregember arcát mutatja.

8.46. kép: Igen ám, de ha az előző bábút a gyerekek szemmagasságából nézzük, akkor az öreg bácsi riasztó arckifejezését látjuk. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép egy fehér köpenyes próbababát mutat.

8.47. kép: A bábu tanúsága szerint a Paksi Atomerőműben a nők csinos munkaruhába vannak öltözve. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)

A kép egy tollruhába öltözött ledér női bábút mutat.

8.48. kép: Zavaró jelenet. A toll-ruházat az önfeledt és buja szórakozás szimbólumává vált Riói karnevált idézi, és ezzel éles ellentétben van a próbababa élettelen arca, merev mozdulata. (Fotó: Vásárhelyi Tamás)