11. fejezet - Kommunikáció a kiállításról

Tartalom

11.1 Egy kiállítás múzeumon belüli kommunikációja (Vásárhelyi Tamás)
Plakát a falakon és azokon belül
Szórólap az épületben
Ajándékok
11.2 Kommunikáció a múzeum falain kívül (Kárpáti Andrea, Vásárhelyi Tamás)
Plakát a közterületeken (Vásárhelyi Tamás)
Szórólap (Vásárhelyi Tamás)
A reklámozás dinamikája (Vásárhelyi Tamás)
Nyomtatott és digitális sajtó (Kárpáti Andrea)
Kiállítások a televízióban, rádióban (Kárpáti Andrea)
11.3 Pedagógiai kommunikáció: a tárlatvezetéstől az interaktív értelmezésig és alkotásig (Kárpáti Andrea)
Feladat:

Egy múzeum tevékenységei között a kommunikációnak nagy jelentősége van. A kiállítás a nagyközönség irányában való kommunikáció legjellemzőbb, általában legfontosabbnak gondolt formája. Azonban a kiállításról is kell kommunikálni, azért, hogy tudjon róla, látogassa, és jobban értse a közönség. A múzeumi PR, reklám, marketing irodalma Magyarországon is gyarapszik (Pavluska és Kuráth, 2000, Győrffy, 2007). Ebben a fejezetben sorra vesszük azokat a kommunikációs műfajokat, amelyek segíthetnek a kiállítások népszerűsítésében a szakemberek, múzeumbarátok és leendő új látogatóink felé egyaránt.

11.1 Egy kiállítás múzeumon belüli kommunikációja (Vásárhelyi Tamás)

Egy kiállítással kapcsolatban kétféle kommunikációra is gondolni kell: a múzeumi munkatársak felé való kommunikációra és a közönség tájékoztatására, már az épületen belül. Mindkettővel foglalkozunk ebben a részben.

Nagyobb múzeum és nagyobb kiállítás esetén sok munkatárs együttműködését kell elérni a megfelelően világos és hatékony kommunikációval, és egyáltalán nem fölösleges azokat is értesíteni a fontosabb hírekről, információkról, akik közvetlenül ugyan nem vesznek részt a kiállítás tervezésében és építésében, de hatásuk lehet a munkatársakra. Minden munkatárs, szájról-szájra, hírét költheti a készülő produkciónak, és ha a külvilág már tud róla, és érdeklődik, akkor így bennfentesebb információval tud szolgálni.

A közönség tájékoztatása másért és máshogyan történik. Amikor a kiállítás elkészült, akkor jó, ha nem elszigetelt produkció a múzeum épületében, hanem a múzeum minden eszközzel igyekszik a látogatóit – azokat is, akik ezért a kiállításért jöttek, és azokat is, akik még nem hallottak róla – informálni a létező kiállításról, becsalogatni őket, hangulatot kelteni, kíváncsiságot ébreszteni iránta.

Plakát a falakon és azokon belül

Nem elég a kiállítást szerepeltetni a pénztárnál kifüggesztett árjegyzékben. Újabban sok múzeum már az épület külsején is reklámozza azt, azaz a becsalogatást az utcán kezdi, és várakozást ébreszt. Bent is érdemes plakáttal vagy más feltűnő jelzéssel emlékeztetni a kiállításra (ha külön belépődíjas, akkor még a jegyvásárlás előtt!). Útvonaljelző feliratok, táblák, „megállítótáblák” irányíthatják a közönséget az épületen belül is, étvágyat csinálva egy kiállításhoz.

A képen egy épület sarkába kifüggesztett vetítővászonra vetítenek a plafonról.

11.1. kép: Beltéri, vetített hirdetés a Victoria and Albert Museumban.

A képen múzeumi folyosón felállított feltűnő molinók vannak.

11.2. kép: Beltéri molinók a Victoria and Albert Museumban.

Szórólap az épületben

Ha van a kiállításnak szórólapja, akkor abból érdemes a pénztár közelében elhelyezni egy paksamétát: aki nem jutott hozzá hamarabb, talán szívesen hazavisz belőle, esetleg mutogatja. De készülhet a kiállításról már kifejezetten az épületen belül használatos szórólap is: a kiállítás helye az épületben, az alaprajz, bevezető szöveg, alapvető információk, sőt olyat is láttunk, hogy már kisebb, bárki számára könnyen megoldható, „kedvcsináló” feladat is volt rajta. Az emberek általában szeretik a könnyen megoldható, sikerélményt nyújtó feladatokat – és ezen az úton többletinformációhoz juttatjuk a megfejtőt, segíthetjük aktivizálódását, bevonódását a kiállítás befogadásába.

Az egyéb, a múzeumon belül kapható, a kiállítás kommunikációját is végző kiadványokról (például tudományos katalógus, kiállítás-vezető, szakmai háttéranyagok, munkafüzet, társasjáték) itt nem szólunk, mert azok más múzeumi tevékenységekhez kapcsolhatók inkább.

Ajándékok

Ha a múzeum megteheti, vagy ha talál hozzá szponzort (aki valamilyen ellenszolgáltatásért állja a költségeket), illetve partnert (aki maga is érdekelt az eladásban), akkor érdemes olyan ajándéktárgyakat is árulni a múzeumi boltban, amelyek a kiállításhoz kapcsolódnak témájukkal vagy megjelenésükkel. Az ötletek kimeríthetetlenek, a szokványos kulcstartótól, naptártól, bögrétől, műanyag dinoszaurusztól az olyan (vitatható ízlésű) ínyencségekig, mint a félfülű bögre egy Van Gogh kiállítás mellé. Az ajándéktárgy ébren tartja a látogató emlékeit, ám ha nem magának vásárolja, vagy ha mutogatja, akkor reklámhordozóként is fontos szerepet tölthet be. Az egyéb, a múzeumon belül kapható, a kiállítás kommunikációját is végző kiadványokról (például tudományos katalógus, kiállítás-vezető, szakmai háttéranyagok, munkafüzet, társasjáték) itt nem szólunk.[94]

Kis agyagedények, szobrocskák rekeszekre osztott, szalmával töltött fa dobozban.

11.3. kép: Hasznos múzeumi ajándék: régész készlet. A dobozban képes füzet található, amely bemutatja a régészek munkáját az ásatási helyszín kijelölésétől a tárgy konzerválásáig. Athén, Parthenon Museum, 2010. (Fotó: Kárpáti Andrea)

Plüss mesefigurák és szintén plüssből készült, fekete frakkos, cilinderes férfi.

11.4. kép: Andersen szülőházában a rút kiskacsa és a többi mesealak plüss figurái mellett az író mesekönyveinek számos kiadását böngészhetik a látogatók. Lyngby, Andersen Museum, 2012. (Fotó: Kárpáti Andrea)

Szőke és barna hajú férfi figurák bábként megformálva, textilből.

11.5. kép: Andy Warhol vallásos témájú, utolsó műveinek kiállításán a festő bábfigurája mellett Jézus alakja is hasonló formában volt kapható a múzeumi boltban. 2009. Milwaukee Museum of Art, Wisconsin, USA. (Fotó: Kárpáti Andrea)

Csillogó kövekkel díszített álarc könyvből kihajtható formában.

11.6. kép: „Pop-up Magritte”: a bécsi Magritte életmű kiállításon a művész képeit a kihajtható mesekönyvekhez hasonló formában is megvehettük. Albertina, Bécs, 2011. (Fotó: Kárpáti Andrea)