12. fejezet - Látogatómenedzsment a kiállításban (Vásárhelyi Tamás)

Tartalom

12.1. Mi az a látogatómenedzsment?
12.2 Egyéni látogatók mozgása
12.3 Csoportok mozgatása

12.1. Mi az a látogatómenedzsment?

Nagyon sok múzeumi kiállítás értékét csökkenti jelentősen az az élmény vagy tapasztalat, hogy a látogatók bizonyos helyeken úgy érzik, elvesztek (a hatalmas épületben vagy a nyüzsgő tömegben), más helyeken a többi látogató miatt nem férnek oda a látnivalókhoz a megkívánt közelségbe vagy megkívánt időtartamban. Ilyenféle problémákon lehet a látogatómenedzsment eszközeivel segíteni.

A fogalom módszereinek bemutatására Puczkó és Rátz (2000) több száz oldalt szentelt remek áttekintésükben, Vasáros (2010) a látogatóvezetést említi. Mi itt a látogatómenedzsmentnek egy, a múzeumi kiállítási szituációkra leszűkített változatával foglalkozunk csak: ez a múzeumépületen belüli, ha úgy tetszik logisztikai feladatok körének, illetve a feladatok mögött lévő elméleti megfontolásoknak a terjedelmi korlátok megszabta, vázlatos bemutatását jelenti.