12.3 Csoportok mozgatása

A presztízskiállításokat, (blockbustereket) rendszerint sok, magányos vagy kis (baráti, családi) csoportban érkező látogató számára tervezik. Ahol nagy az idegenforgalom, ott valószínűleg gondolnak a turistacsoportokra is. Még a nagyon didaktikus kiállítások esetén is ritkán találkozunk az osztály méretű csoport fogadására való tervezéssel. Az utóbbi időben terjedni látszik az a tendencia, hogy a kiállítások szellősebbek, nagyobb üres terek vannak mindenfelé, így a csoportok megállításának nem kell különösebb figyelmet szentelni.

A turista, illetve iskolai csoportok fogadására más-más elgondolás szerint lehet készülni. A turisták legtöbbször nem pedagógiai, tervezett tanulási céllal érkeznek, ezért az ő csoportjaik számára ott kell megállóhelyet biztosítani, ahol a kiállításban hangsúlyos elem van, amit a rendezők feltétlenül a csoport figyelmébe ajánlanak. Ilyen elem lehet egy kimagasló művészeti alkotás, egy a kiállítás egészének megértése szempontjából fontos tárgy(együttes), egy nagy látvány, aminél elidőzni egyedül is érdemes, és amiről a csoport számára is lehet mondanivalója a vezetőjüknek.

Nem könnyű előre megítélni, hogy egy-egy pedagógus milyen tanterv szerint hozza el tanítványait, és ennek megfelelően ő hol szeretne majd megállni, hogy magyarázzon, vagy a gyerekek dolgozzanak. Érdemes egy az iskoláskorú csoportoknak érdekes vagy fontos kiállítás tervezésekor a Nemzeti alaptantervet, kerettanterveket tanulmányozni, és ennek megfelelően alakítani a látogatói útvonalat, áramlási teret. Ettől függetlenül is hasznos, ha az iskolai csoportok számára akad egy-egy pihenő-, vagy munkáltató-sarok.

E tananyag keretei között csak arra vállalkoztunk, hogy értelmezzük a fogalmat, és felhívjuk a figyelmet a látogatómenedzsment jelentőségére.

A látogatómenedzsment módszereinek alaposabb tanulmányozásához Puczkó és Rátz (2000) remek kötetét ajánljuk.