VIII. Az infografika vizuális megjelenésének tervezése

A grafikus tehát végiggondolta, hogyan építi fel az infografika koncepcióját, milyen ötlettel, történettel teszi vonzóbbá a mondandót, hogyan bontja szét a témát egységekre, és milyen eszközökkel vezeti végig az olvasót az egyes részeken. Összeállította az alapot, ami arra vár, hogy felöltöztesse, feldíszítse.

Milyen vizuális eszközöket használhat?

  1. Formák, alakzatok, piktogramok, képek.

  2. Tipográfia, szöveg és betű.

  3. Színek.

1. Formák, alakzatok, piktogramok, képek

A legtöbb infografika képek és illusztrációk felhasználásával egyszerűsíti az információt. Vannak olyan témák, amelyek a tipográfia eszközeivel is ábrázolhatók, de lényegesen egyszerűbb, ha képek sűrítik össze a mondanivalót. Vajon milyen képek lehetnek ezek? A választ a következőkben egy megvalósult infografika példája szemlélteti.

A grafikusnak többek között a következő adatokat kellett megmutatnia:

„A Bécsben található földekről évente 900 ezer csomó retket, 18 ezer tonna paradicsomot, 35 millió darab uborkát és 6 millió fej salátát szüretelnek…” (forrás: Zamody Gábor: A zöldségtermelő Bécs, Bécsi Idegenforgalmi Hivatal, 2012) .

Egy ilyen adatsor láttán több vizuális megfogalmazás is lehetséges. Az egyik, hogy lerajzolja a retket, a paradicsomot, az uborkát, a salátát, és mellé írja a számokat, mértékegységet. Akár tetszés szerint zöldséges kosárba, kamrapolcra vagy egy jóllakott bécsi óvodás tányérjára is felsorakoztathatja őket. A másik megközelítés, hogy mindezt továbbgondolva analógiát alkalmaz azért, hogy érdekesebbé tegye a nyers adatot.

A grafikus megnézte, hogy mekkora egy átlagos uborka hossza. A Google szerint kb. 20 cm, amiből a bécsiek évente 35 millió darabot szüretelnek. Egyszerű számítással levezette, ha azokat mind egymás mellé tennék, az egy 0,2 m × 35 000 000 db = 7 000 000 m hosszúságú uborkacsíkot eredményezne. Ami egyszerűbben 7000 km. Aztán az internet segítségével megkereste, mit is jelent ez a hosszúság, például ekkora légvonalban a Budapest–New York távolság vagy kétszer a Hold átmérője vagy 30 000 db Gellért-hegy magassága. (Nagyságrend listák: tömeg, terület, hosszúság, nagyságrendek szemléltető listája).

Miután kiválasztotta a neki tetsző, őt inspiráló adatokat, azokkal dolgozott tovább, így az eredeti zöldségábrázolásnál elgondolkodtatóbb és látványosabb információt kapott az olvasó. A számhalmaz helyett könnyebben befogadható, hogy valami akkora, mint egy gombostű feje, olyan hosszú, mint a Lánchíd vagy olyan nehéz, mint egy repülőgép. Végeredményben négy egyszerű adatból érdekes és szórakoztató információt alkotott (37–38. ábra) .

37–38. ábra. Fonó Gabi: A zöldségtermelő Bécs, részlet, illetve a teljes infografika, Rágd meg jól! Infografika-kiállítás, 2012

Ebből is látható, mennyire összetett a grafikus feladata, és hogy az egyes témák milyen sokszínű lehetőségeket rejtenek magukban.

Ha tehát a grafikus tudja, mit szeretne ábrázolni, akkor ki kell alakítania az ábrák, fotók, rajzok stílusát. A legfontosabb, hogy egy infografikán belül egymással harmonizáló elemeket használjon. Milyen elemek lehetnek ezek?

Fotó

Kevés információ látványos és hatásos bemutatásánál – ha van elég felület, amin szépen érvényesülhet az elkészült kép –, szóba kerülhet a fotóval készült analógia is. A fény, árnyék, háttér és tipográfia összeillő egysége feltűnő és finom megoldásokhoz vezethet (39–42. ábra) .

39. ábra. Peter Ørntoft: Information graphics in context, Interest no. 6 , 2010

http://www.behance.net/gallery/Information-graphics-in-context/924345

40. ábra. Coming Soon: Infographics XXXXL, Creation of some some huge infographics for an anual report, 2013

http://www.behance.net/gallery/Infographics-XXXXL/7874313

41. ábra. Christina Winkless, David Rosser, Anna Brooks: Fat or Fiction Poster 3

http://www.fatorfiction.info/

42. ábra. Fish Pharm infografika, design: Oliver Uberti NG Staff, fotó: Rebecca Hale, NG Staff

http://ngm.nationalgeographic.com/2010/04/pollution/fish-pharm

Szakillusztráció, illusztráció

Vannak olyan, többségében tudományos eljárást vagy technológiai folyamatot, szerkezeti felépítést ismertető témák (például építészet, anatómia, botanika stb.), amelyek bemutatásához elengedhetetlen a szakmailag helyes, funkcionális képi ábrázolás, ilyenkor a szakillusztráció a megoldás (43–44. ábra) .

43. ábra. Richard Branson: A depth chart of Virgin Oceanic’s proposed voyage under the sea, 2011

http://www.flickr.com/photos/61261514@N08/5589493842/sizes/l/in/photostream/

44. ábra. Greenpeace: Infographic – destructive tuna fishing, 2011

http://www.greenpeace.org.uk/blog/oceans/infographic-destructive-tuna-fishing-20110221

Máskor nem szükséges a méretarányok, színek, formák pontos betartása, a tervező szabadon hagyatkozhat illusztrációs készségére, bátran rajzolhat a neki tetsző stílusban, saját értelmezésben városi jelenetet, emberi testet vagy felhőmetszetet (45–46. ábra) .

45. ábra. Taiuke Koike: No more fish in the sea adatvizualizáció, 2011

http://www.flickr.com/photos/taisukekoike/5896715204/

46. ábra. Bycatch: A global problem, infografika részlet, Ted Danson: Oceana, 2011

http://oceanabook.net/inside

Piktogramok, ikonok

Ha a grafikus piktogramokkal, ikonokkal egyszerűsít, akkor azok legyenek egységes stílusúak, színben, formában, vonalvastagságban ugyanazon „család” különböző tagjai. Néhány példa egy képkereső oldal mezőgazdaság, illetve kertészkedés kulcsszóra adott találatai alapján (47–49. ábra) .

Egyéb grafikai elemek

Adatcsoportok, folyamatok, grafikon tagolásához szövegdobozokat, különböző pontvastagságú és típusú vonalakat használunk, rajzolhatunk sormintát, nyilakat, geometriai elemeket tetszés szerinti, ám egységes színben, formában (50–51. ábra) .

Bármilyen elemet választ a tervező, mindig figyel arra, hogy az interneten talált képek nem használhatók fel szabadon, feltéve, ha a kép, ábra, piktogram készítője külön nem engedélyezte azt. Ha nem tudja maga megrajzolni a szükséges illusztrációt (például szakillusztráció esetén), a megrendelő a tudománykommunikációs szakemberen keresztül megbízást adhat az adott témában jártas illusztrátornak is. Vannak képügynökségek, akiknél pár dolláros credit ellenében vásárolhatók ikonok, ábrák, de legjobb, ha ezeket is a grafikus készíti el, mert így biztosítható, hogy egységes lesz a végeredmény.

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

A példamegbízásban

A „Több folt, több tej” címet kapott példainfografikában a tervező egymáshoz illő egyszerű ikonokat rajzolt, egyszínű változatban. A tehenek foltjai is egyforma méretű tipizált foltok (52. ábra) . Az infografika elemei, a körök, a hasábok azonos stílust és csíkos textúrát kaptak. Ezekkel jól harmonizálnak a vékony, finom elválasztó vonalak (53. ábra) .

52. ábra: A példainfografikában használt ikonok

53. ábra: A példainfografikában használt egyéb elemek

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

2. Tipográfia, szöveg és betű

Az infografika egyszerűsít, tömörít, vizuális szimbólumokból, metaforákból építkezik. Az összképnek és a megértésnek szerves része ugyan a szöveg, de hosszú magyarázó körmondatok helyett általában csak a legszükségesebb összefoglaló címek, adatok, megnevezések, mértékegységek szerepelnek szövegesen. Természetesen vannak kivételek, hiszen sokféle okból készülhet infografika. Például egy tudományos tartalmú, kétszintű infografika (nemcsak a végső adatokat, hanem a kutatás mechanizmusát is bemutató grafika) esetén lehet, hogy az eredmények módszertani levezetésének könnyebb megértéséhez célszerű pár soros magyarázatot is adni, de fontos a leíró, „mesélő” mondatok minimalizálása.

A rövid mondatok, szavak és az azokat alkotó betűk a vizuális egység fontos elemei, tájékoztatnak, miközben esztétikailag is harmonikusak az egésszel. A kellemes összhatás érdekében a grafikus maximum kétféle betűtípust használ, olyanokat, amelyek meglehetősen különböznek egymástól (például antikva és sans serif együtt). Egy adott betűcsaládon belül már szabadabban játszhat a különböző változatokkal, főleg a verzál, kiskapitális, kurzív, light, bold verziókkal. Ha a címekhez, alcímekhez, kiemelésekhez verzált használ, mindig figyel az egalizálásra, vagyis a betűk közötti távolság megfelelő igazítására. Nem hagyatkozik a grafikai programok automatikus beállításaira, az egymás mellé sorakoztatott verzál betűk esetén maga is ellenőrzi az eredményt. Például a Sleepy? Snoring? Always tired? című grafika (54. ábra) főcímében a betűk közötti üres helyeket nem egyengették el megfelelően. Ez amellett, hogy nem szép, nehezíti a befogadást, mert a szabálytalan betűközök megtörik az olvasás folyamatosságát.

54. ábra. Sleepy? Snoring? Always tired? infografika részlet, Independent Respiratory Services Inc.

http://visual.ly/sleeping-disorder

A betűméretek (fokozatok) helyes megválasztása tükrözheti az információk hierarchiáját, a nagyobb méret kiemeli a fontosabb adatokat, a kisebb fokozat pedig a megértést segítő magyarázatokat. A kiemeléssel – amit akár a betűfokozat növelésével, akár verzál, bold, aláhúzás stb. használatával – mindig óvatosan kell bánni, ha minden nagy és kiemelkedő, akkor valójában semmi sem tűnik majd annak. Fontos a mértékletesség! Az „Attention” című grafikában (55. ábra) a különböző betűfokozatok használatának köszönhetően jól elkülönülnek ugyan az egyes blokkok, de nehezebb felismerni, melyiket szerette volna hangsúlyozni a készítő. A „Coffee knowledge” ábrán (56. ábra) már jobb a betűk tagolása, csak néhány adatot emeltek ki, de kissé szakadozott az információk hierarchiája és sorrendje. Mellette a „Housekeeper” című infografikán (57. ábra) is többféle méretű verzállal játszottak, ám határozottabban, színesebben, több grafikai elemmel tették mindezt, így egyértelműbb a mondanivaló.

55. ábra. Attention! Protect Yourself: Zombie Survival Infographic, Fiktív infografika, 2011

http://zaxy.com/protect-yourself-zombie-infographic/

56. ábra. Coffee Nerd: Coffee Knowledge, Infografika, Typeoddity

http://typeoddity.com/portfolio/coffee-infographics/

57. ábra. Travel Confidential: A Day in the Life of a Housekeeper at Waldorf Astoria Chicago, design: Studio Muti, 2013

http://condenasttraveler.tumblr.com/post/48775852302/click-here-for-the-full-graphic-travel

A szöveg befogadása nemcsak a helyesen megválasztott arányoktól, hanem az olvashatóságtól is függ. A betű típusának, méretének, színének, hátterének harmonikus kombinációja adja a tökéletes eredményt. Sokféle írott és íratlan szabály létezik, vannak, akik szerint a sötét alapra helyezett világos betűk mindig nehezen olvashatók, míg mások nem javasolják betűszínnek a pirosat, mert az veszélyt vagy tiltást jelenthet. A betűszín és a háttér legyen mindig kontrasztos egymással, világos háttér, sötét betűvel vagy fordítva; megfelelő betűtípussal és betűmérettel mindkettő működhet. A „So you want to save water?” ábrán látható (58. ábra) , hogy a szövegszínként megadott világosszürke jól működik a sötétszürke alapon, köszönhetően a jó betű és fokozat kiválasztásának.

58. ábra. Loch Ness Water Gardens: Surprising Water Usage Numbers infografika, 2013

http://www.lochnesswatergardens.com/pondblog/how-much-water/

Betűhasználatról bővebben A tipográfiáról című fejezetben

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

A példamegbízásban

A „Több folt, több tej” példainfografikában a tervező a Geometric betűcsaládot használta. Az egyes részek, alcímek kiemeléséhez vastag vonallal aláhúzott verzált, az apróbb folyószöveghez pedig kurrenst (kisbetűt) választott. A grafikonok, diagramok feliratozásához is illik a betűtípus szűk, Condensed változata, ami amellett, hogy jól olvasható, kevés helyet is foglal. A cím az A4-es oldalon 36 pont méretű, a folyószöveg funkciótól függően 9-11 pont között váltakozik, az apróbetűs rész 7 pontos. A betűszín a legtöbb helyen 80% fekete (sötétszürke), a kiemelést a grafikus zölddel oldotta meg. Mindkét szín jól látszik az enyhe faltextúrájú fehér háttér előtt (59. ábra) .

59. ábra. A példainfografikában használt fontok és azok mérete

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

3. Színek

A színekről egy korábbi fejezetben már szó esett, most az infografikára vonatkozó tudnivalók következnek. Az infografikát vizuálisan kerek egészként kell kezelni, a tervező a színek meghatározásakor is ezt az egységet hangsúlyozza. Rendszerint két-három alapszínt választ (lehet, hogy csak néhány árnyalatnyi eltérés van közöttük) és mellé néhány kiegészítő színt, amit például kisebb felületeken használ kiemelésre, témák közötti elválasztásra. De mi alapján teszi mindezt? A következő kérdésekre próbálja megkeresni a választ.

Milyen színek állnak közel a célcsoporthoz, van-e olyan, amit kizárhat?

Korábban már végigvette, kiket szólít meg az infografikával, most elképzeli, milyen színpreferenciái lehetnek a célcsoportnak. Egészen egyszerű megállapításokat tehet, például, ha gyerekeknek készít grafikát, akkor a nagy felületen alkalmazott fekete és árnyalatai kifejezetten gyászos, komor üzenetet közvetítenek, ebben az esetben inkább feltűnő színeket használ, több színcsoportból. Idősebbeknek a jó olvashatóság miatt kontrasztos szöveg és háttérszín javasolt, háttérként kerüli a rikító neon-változatokat (például a magenta felületeket).

Milyen színek illeszkednek a témához?

Vannak olyan általános színpreferenciák, amelyek egy adott területhez köthetők. Ezek funkciója, hogy segítsék az azonosítást, a téma egyszerűbb megértését. Megszokott, hogy a víz kék, a nap sárga, az alma piros. Mivel ezek inkább ajánlások, mint kötelező előírások, így jó, ha a grafikus ezekben az esetekben szabad kezet kap. Például a kávéról mindenkinek a barna és fekete, valamint ezek árnyalatai jutnak eszébe (60–61. ábra) , de megszokottól, elvárttól eltérő színhangsúlyok is jól működnek. Ebben is bátran lehet kísérletezni (62–63. ábra) !

60. ábra. PopChartLab: Exceptional Expressions of Espresso infografika, 2012

http://popchartlab.com/collections/prints/products/exceptional-expressions-of-espresso

61. ábra. PopChartLab: The Compendious Coffee Chart infografika, 2012

http://popchartlab.com/collections/prints/products/the-compendious-coffee-chart

62. ábra. Medness – The coffee facts infografika, 2011

http://www.behance.net/gallery/The-Coffee-Facts-Infographics/2511777

63. ábra. Kerekes Kata: Be fair infografika, Rágd meg jól! Infografika kiállítás, 2012

http://www.behance.net/gallery/Infographic-about-Emanuel/5410603

Milyen felületre kerül az infografika?

A színválasztást az a felület is meghatározhatja, ahol az infografika bemutatkozik. A színeket monitoron, RGB-ben nézik (az egyes képernyők beállításai szintén különbözőek lehetnek), nyomtatásban viszont 4 vagy több színnel (4 szín: CMYK) dolgoznak, így váratlan különbségek adódhatnak a képernyőn látottak és a nyomtatott verzió között. Ezek elkerülésére rendszeresen ellenőrizni kell a monitor színhelyességét, és kalibrálni azt a megfelelő értékekre. Nyomdába adás előtt érdemes digitális proofot készíttetni (1 db színhelyes nyomatot), hogy előre tudja a grafikus és a megrendelő is, hogy mit lát majd a végleges felületen. 
A világos alapon sötét szöveg könnyebben olvasható nyomtatott anyagokon (sajtó, plakát, szórólap), mint fordítva, de helyes betűtípus és betűfokozat megválasztásával sötét alapon is jól látszódhat a mondandó. A neon színek a képernyőn jól mutathatnak, de 4 színű nyomtatásban nem várt árnyalatot eredményeznek. Az aprólékos adatoknál, diagramban, táblázatokban kerüljük a rikító árnyalatokat, mert a szöveg nehezen kivehető lesz.

Ha grafikánk elektronikusan jelenik meg az interneten, multimédiás eszközökön vagy prezentáción kivetítve, akkor egyszerűbb a tervező dolga, mert az érdeklődő a legapróbb szövegbe is bármikor belenagyíthat. Ha háttérszínnek a fehéret választja, figyelembe kell vennie, hogy a legtöbb tájékoztató weboldal (blog, hírportál) szintén fehér hátterű, ezért azon a fehér alapú grafikánk szélei nem fognak látszódni. Ilyenkor hajszálvékony keretet adhat a képnek, vagy halvány textúrával kiemelheti a hátteret.

Van-e kötelező színhasználat?

Lehet, hogy a megrendelő vagy a téma megkíván bizonyos színeket, ezekre érdemes rákérdezni a tervezés elkezdése előtt.

A megbízó meglévő kommunikációs arculata

Előfordul, hogy a megrendelő (például egy kutatócég) előírja, hogy az infografika színei harmonizáljanak a vállalat meglévő arculati színeivel, ez esetben az arculati kézikönyvben foglaltak lehetnek irányadóak.

Az adott témakör saját kötelező színkódjai

Főleg tudományos eredmények prezentálásakor, szakillusztrációk használata esetén fordul elő, hogy egyes színeket nem lehet kikerülni, mert a vizualizálni kívánt információ színe adott. Ha a például a Mars-expedíció a téma és a bolygót a környezetében kell ábrázolni, akkor a fekete és a narancsságra biztosan szerepelnie fog (64–66. ábra) , ha légkörről, felhőképződésről, csapadékról van szó, akkor a kék, fehér és a szürke árnyalatai.

64. ábra. Adam Crowe: 50 Years of Space Exploration infografika, 2010

http://smarterplanet.tumblr.com/post/231346366/data-visualization-50-years-of-space-exploration

65. ábra. Bryan Christie: Mission(s) to Mars infografika, IEEE Spectrum, 2009

http://www.bryanchristiedesign.com/portfolio.php?illustration=613&category=31&open=

66. ábra. Margot Trudell: Mars infografika, OMG SPACE, 2012

http://silent-t.com/projects/omgspace/

Melyek az aktuális színtrendek?

Minden szakember rendszeresen tájékozódik saját területén belül, hogy inspirációt merítsen, szinten tartsa ismereteit és folyamatosan fejlődhessen. Ugyanez vonatkozik a tervezőgrafikusra és a színtrendekre is. Mindig vannak slágerkombinációk, ha ezekből válogat, akkor terve frissnek hathat, főleg egy újdonságra fogékony célcsoport számára. A Pantone cég évente kiválaszt egy árnyalatot, amihez ajánlásokat és hangulatokat is megfogalmaz, a 2013-as év színe például a smaragd (Emerald 17-5641, forrás: pantone.com). Színkérdésben segítségére lehetnek még az Adobe Kuler és Colourlovers weboldalak, ahol kategóriák, hangulatok szerint is megnézheti, milyen aktuális színkombinációkat tettek közzé, illetve használnak mások, emellett ő maga is készíthet javaslatokat. A nemzetközi portfoliós oldalakon (például Behance, Dribbble, Cargocollective) szereplő munkák között is szemezget, stílus, betű, forma és szín szempontjából is. Természetesen nem minden trend alkalmazható az adott feladatra, nem minden jó, ami új a célcsoport, a téma vagy a platform számára. A látottakat a helyükön kell kezelni, például inspirációként.

Ha a grafikus tisztázta a fenti kérdéseket, akkor kiválaszt kettő, maximum három alapárnyalatot és egy határozottabb kiegészítő színt, amivel tagolhatja az egymástól különálló részeket, irányíthatja a figyelmet, elválaszthatja vagy kidomboríthatja, ami fontos. A kiegészítő vagy kiemelő szín mindig kis felületen jelenik meg, így tudja betölteni funkcióját (67–70. ábra) .

67. ábra. Santos Henarejos: Supplies Unchained infografika, Makeshift Magazine, 2012

http://mkshft.org/2012/02/infographic-supplies-unchained/

68. ábra. A 67. ábrában használt alap és kiegészítő/kiemelő színek

69. ábra. Relajaelcoco: Review: Marca BBVA infotérkép, BBVA España, 2012

http://www.behance.net/gallery/BBVA-infographics/4601199

70. ábra. A 69. ábrában használt alap és kiegészítő/kiemelő színek

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

A példamegbízásban

A példainfografikában a kiválasztott alapszínek a fehér és a fekete, illetve ez utóbbi különböző százalékos értékei, a kiegészítő szín pedig a zöld. Ez a kombináció összhatásában megfelel egy komoly tudományos munka prezentálásához. Az alapszínek racionalitását lazítja a játékosabb zöld, így lesz harmonikusan befogadható a végeredmény. A háttér sem egyszerű fehér, a tervező halvány faltextúrával tette élőbbé, tapinthatóbbá (71. ábra) .

71. ábra. A példainfografikában használt alap és kiegészítő/kiemelő színek

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII