A KÖZÖSSÉGI HÁLÓ

A Facebook 2012. október 4-én elérte az 1 milliárd felhasználót. Ennyi ember van kapcsolatban szinte folyamatosan, csak ezen a csatornán. Tehát, ha van egy jó ötletünk, egy jó gondolatunk, egy jó termékünk, akkor azt nagyon hamar, nagyon sok emberhez lehet eljuttatni. Jó példa ennek az előnyeire a saját környezetemből: az egyik diákom a félkész vizsgamunkáját feltette a facebook-ra, és 2 hét múlva az egyik vezető telekommunikációs csatornától keresték meg, vásárlási szándékkal. Viszont ha sikeresek akarunk lenni, tényleg jó és tényleg vonzó terméket kell hirdetnünk. Középszerű rengeteg van. Nem tűnne ki a sokaságból még egy átlagos. Ha viszont valóban jó a termékünk, nagyon hamar elérhetjük a célzott közösséget.

Még egy példa a közösségi hálóról: az egyik weboldal a bejelentkezéskor kéri, hogy engedjük neki a facebook-profilunkhoz való a hozzáférést. Ezután megnézhetünk egy filmet, ahol egy kiállításon, a falon, képként jelennek meg az ismerőseink, a kedvenc képeink, videóink. Érdekes látni, hogy az általunk is ismert tartalom egy másik kontextusban jelenik meg.

11. Interaktív ábra. The Museum of Me

http://museumofme.intel.com

Egy újabb példa, ugyanerre az alapra építve: belépünk, engedélyezzük a hozzáférést a facebook-oldalunkhoz és a következőt láthatjuk: egy rosszarcú, pszichopata gyilkosnak tűnő egyén lepukkant otthonában az interneten keresgéli következő áldozatát. Természetesen rátalál mi facebook-profilunkra. Nézegeti a fotóinkat, ismerőseinket. Megnézi, hogy hol lakunk, a facebook-ra megadott cím alapján, amihez útvonalat is tervez a google segítségével, és elindul felénk. Hátborzongatóan precízen van megcsinálva.

http://www.takethislollipop.com

A végén kiírja, hogy ki a következő célpont a te ismerőseid közül. Naná, hogy el fogod küldeni neki a linket.

Számomra egy érdekes fordulópont volt a social kommunikációban, amikor saját profilja lett egy kutyának vagy egy mosópornak. A mosópor mint egyén, mint barátunk van jelen az életünkben. Megoszthatunk vele gondolatokat, amelyekre még válaszol is. Ez egy olyan médiafelület a társadalom számára, amit maga a társadalom hozott létre. Mert ha van egy olyan generáció, az embereknek egy olyan rétege, akik csak ezt a felületet használják kommunikációra, akkor ezen a felületen akarnak értesülni a világ dolgairól. Sok ismerősömnek már nincs email-címe sem. Már az is elavult. Nemrég még táviratot, faxot kaptunk. Üzeneteket hagytak a rögzítőnkön, levelet írtak. Ma public vagy privát üzenetet küldök, vagy látjuk egymást, miközben beszélgetünk az interneten. A cégek facebook-profiljukon hirdetik magukat, a tanár a facebookon tölti fel az óra anyagát a diákoknak, és a facebook-profilunkkal regisztrálhatunk rendezvényeken, versenyeken stb. Találkoztam olyan fiatalokkal, akik folyamatosan facebookoztak a telefonjukon, de be sem tudták kapcsolni a számítógépet.

A számítógépet is az igény szülte, úgy ahogyan az internetet is. Most újabb igények alakítják tovább a környezetünket. A közösségi oldalakon való folyamatos jelenlét igénye erősítette a mobilkommunikáció létjogosultságát. Ez viszont kihat az oktatásra, a munkára és sok egyéb területre, ahol érdemes alkalmazkodni az éppen felnövő fiatalság szokásainak megfelelően.