Az adatvizualizáció jelentősége az interneten

Ebben a közegben, ezeknek a generációknak a számára az adatvizualizáció fontossá válik. Csak ránéz egy ábrára, viszonyít, gyorsan megérti és dönt (buszon, villamoson, biciklizés közben, az utcán sétálva). Esetleg megnézi, hogy hány ember, hogyan döntött, és utána alakítja ki a saját véleményét. Kisebb a felelőssége akkor, ha látja, hogy már mások is meghozták azt a döntést, amit ő készül meghozni. Ez természetesen veszélyes. A média vonzó és észrevétlenül tud hatni az emberekre. Valaki meghoz egy döntést, utána millióan követik, függetlenül attól, hogy van-e annak létjogosultsága.

Nagyon könnyen lehet sok információt átadni vizualizált adatokkal. Jó példa erre a General Electric weboldala. Megújuló energiákat mutat be nagyon hétköznapi példákkal úgy, hogy a néző azt érezze, hogy ezekhez a döntésekhez milyen sok köze van. A felhasználó megfog egy szélerőmű panelt és aktiválja. Ekkor egy tömbben elkezd gyűlni a megspórolt pénz, egy másik tömbben elkezd csökkenni a kibocsátott gázok mennyisége és egy harmadikban elkezd nőni a tiszta levegővel bíró területek száma. Nagyon látványos példa: én hoztam meg a döntést, én aktiváltam, én spóroltam, én mentettem meg stb. Van benne interakció, elgondolkodtató üzenet, lenyűgöző látvány, olyan az egész, hogy rögtön meg szeretnénk mutatni másoknak is. Az üzenet elkezdett magától élni. Ha csak adatokat látnánk és le lenne írva, hogy melyik tett mit eredményez, az nem gondolkodtatna el, mert nem érintene meg ennyire. Hacsak a probléma maga nem érint közvetlenül. Így viszont vizuálisan megjelenik előttünk, hogy minek mennyi az előnye. Nem kell bíbelődnünk az adatokkal, és ráadásul mimagunk alakíthatjuk az eredményt. Ezzel tanulunk is, mert láthatjuk azt is, hogy mi a jobb döntés, melyik döntés hoz kedvezőbb eredményt. Azt is sugallja, hogy könnyű meghozni a döntést ahhoz, hogy egy szebb, boldogabb, tisztább jövőt építsünk magunknak.

Ezeket az érzéseket fokozza ugyanennek a weboldalnak az AR kóddal ellátott része (augmented reality). Ki kell nyomtatnunk egy jelet, és azt megmutatnunk a kamerának. A program felismeri a jelet és kicseréli egy megadott 3D-s animációra. Felhasználóként azt látom a monitoron, hogy ott vagyok én, aki egy virtuális teret fog a valós kezében. A program természetesen leköveti a kezem mozgását, a kép perspektíváját, távolságát.

12. interaktív ábra. A General Electric weboldala

http://ge.ecomagination.com/smartgrid/#/landing_page